خانه > اهل بیت, پوستر-عکس, جنگ نرم, سیاسی, فتنه, فرهنگی, مذهبی > امام هادی و جریان های انحرافی

امام هادی و جریان های انحرافی

باز صفحه فیس بوک امام هادی رادیدم  و دلم خون شد.دیدم شهادتش نزدیک است خواستم از امام هادی بگویم زبانم نچرخید .به فکر فرو رفتم از امام هادی جز زیارت جامعه کبیره چیزی یادم نیامد باز شرمنده حضرت زهرا شدم،تازه اسمم را هم گذاشتم بچه شیعه ؛ از امام دهم شیعیان جز یک زیارت چیز دیگری به ذهنم نمیرسد .چیزی برای گفتن نداشتم تا اینکه چند شب پیش در محضر بزرگی نشسته بودم ایشان در مورد امام هادی سخنان جالبی گفت .گفت که یکی از وقایع برجسته در زمان امام هادی پدیدار شدن یا قدرت گرفتن گروه های انحرافی بود؛که ایشان با قدرت در مقابل این گروه ها و مبانی تفکری ایستادند و با هدایت حکیمانه شان ذات پلید این گروه ها را برای مردم آشکار کردند.با شنیدن حرف های آن بزرگ یاد زمان خودمان افتادم که گروه های انحرافی قصد منحرف کردن مسیر انقلاب را دارند.تصمیم گرفتم با نزدیک شدن به شهادت امام هادی ، کمی تحقیق کنم و چکیده ای از مشخصات گروه های انحرافی زمان حضرت هادی و چگونگی رفتار امام را با آنان ذکر کنم.

مکتب های منحرفی که در آن زمان به وجود آمده بودند یا اینکه قدرت پیدا کرده بودند، عبارتند از: غلات، صوفيه، واقفيه،مجسميّه، باورمندان به رؤيت و … که به تفصیل به توضیح این مکتب ها و رفتار امام با آنها می پردازیم.

 امام هادی علیه السلام -امام هادی -امام علی النقی -نقی -ابن ارضا -امام دهم -هادی-شیعه-انحراف-جریان های انحرافی -هادی امت -سامرا -امام حسن عسکری -شهادت امام هادی -متوکل عباسی - الإمام علي الهادي - ابن إرضاء - الإمام العاشر - قيادة - التنمية المستدامة - قيادة الأمة - سامراء - الامام الحسن العسكري -- استشهاد الإمام الهادي - Imam Ali Alnqy - Nagi - the tenth Imam - Samarra - Imam Hassan Askari

برای دریافت پوستر با کیفیت کلیک کنید

غلات

غلات، انسان‏هايى تندرو، افراطى و بى‏منطق بودند كه درباره ی امامت، مبالغه ی بيش از اندازه نموده، امام را تا سر حد الوهيت و پرستش بالا مى‏بردند و با بهره‏گيرى از عقايد انحرافى خويش، بسيارى از واجبات الهى را حرام و بسيارى از گناهان كبيره را بر خود حلال شمرده بودند.

گاه خود را از سوى امام كه خدا قلمداد شده بود  پيامبر معرفى كرده و بسيارى از موجبات بدنامى شيعه را در عصر گسترش فرهنگ‏ها فراهم مى‏آوردند. آنان سعى داشتند تا وجوهاتى را كه مردم ساده و بى‏آلايش به امام مى‏پرداختند، به چنگ آورند و با تشريع بدعت‏هاى مختلف در دين، به اميال نفسانى خود رنگ شرعى و دينى بدهند اما امام به سختى با آنان مبارزه كرده، آنان را طرد مى‏كرد.

سران اين فرقه عبارت بودند از: على بن حسكه­ی قمى؛ فارس بن حاتم؛ حسن بن محمد مشهور به ابن بابا­ی قمى؛ قاسم يقطينى يا قاسم بن يقطين و محمد بن نصير نميرى يا فهرى؛ كه هر كدام از اين افراد، به گونه‏اى در تشريعات اين گروه سهيم بودند. به عنوان نمونه على بن حسكه­ی قمى، امام هادى(ع) را پروردگار جهانيان مى‏دانست و خود را از سوى ايشان پيامبر هدايت انسان ها معرفى كرده بود. او تمامى واجبات و فروع دينى، مانند زكات، حج، روزه و… را به شدت زير سؤال برد. محمد بن نصير نميرى، بر بدعت‏هاى على بن حسكه، جواز ازدواج با محارم (مادر، خواهر، دختر)، حلال بودن لواط و اعتقاد به تناسخ (حلول ارواح مردگان در كالبدى غير از بدن مادى خود فرد) را افزود.

امام با موضعى صريح و جدى، ضمن برائت و دورى جستن از آنان، حتى دستور قتل يكى از آنان را صادر كرد. ايشان براى نماياندن چهره ی كريه آنان، در پاسخ شيعيانى كه از عقايد منحرف على بن حسكه پرسيده بودند، چنين نگاشت:

ابن حسكه  كه نفرين خدا بر او باد   دروغ‏گويى بيش نيست و من او را در شمار دوستان و شيعيان خود نمى‏پندارم. خدا او را لعنت كند. به خدا سوگند، پروردگار جهانيان، محمد(ص) و پيامبران پيشين او را مگر به آيين يكتا پرستى و دستور به بر پا داشتن نماز و پرداخت زكات و انجام حج و دوستى و ولايت بر خلق نفرستاد. او نيز مردم را جز به سوى پرستش خداوند دعوت نكرده است. ما جانشينان پيامبر(ص) و بندگان خدا هستيم كه هرگز به او شرك نخواهيم ورزيد. اگر اطاعتش كنيم، رحمت او شامل حال مان شده و اگر از فرمان او سرپيچى كنيم، گرفتار عذاب دردناك او خواهيم شد. ما نمى‏توانيم براى خدا نشانه‏اى بياوريم، ولى خدا براى ما و همه ی آفريدگانش، نشانه و دليل فرو فرستاده است. من از كسى كه چنين سخنانى مى‏گويد، بيزارى مى‏جويم و از چنين گفته‏هايى به خدا پناه مى‏برم. شما نيز از آنان برائت و بيزارى جوييد و آنان را در فشار قرار دهيد.

در ادامه، امام، دستور قتل آنان را صادر مى‏كند. گفتنى است امام به قتل «فارس بن حاتم» كه از سران غلات بود نيز فرمان داد كه به محض صدور اين فرمان يكى از شيعيان امام، او را از صحنه­ی روزگار محو و دل امام را شاد كرد.

صوفيه

از ديگر انديشه‏هاى منحرفى كه با رخنه در جامعه ی اسلامى، سبب بدنامى شيعه و تشويش افكار عمومى جامعه مسلمانان شده بود، تصوف بود. پيروان اين مكتب، با نماياندن چهره‏اى زاهد، عارف، خدا پرست، بى ميل به دنيا و پاك و منزه از پستى‏ها و آلايش‏هاى دنيايى، مردم را گم­راه مى‏كردند. آن ها نيز چون غلات، از همگى اين عنوان‏ها در راستاى اهداف سودجويانه­ی خود در زمينه‏هاى گونه گون بهره‏مند مى‏شدند. آن­ها در اماكن مقدسى چون مسجد پيامبر(ع) گرد هم مى‏آمدند و به تلقين اذكار و اوراد با حالتى خاص مى‏پرداختند، به گونه‏اى كه مردم با ديدن حالت آن ها مى‏پنداشتند با پرهيزكارترين افراد رو به رو هستند و تحت تأثير رفتارهاى عوام فريبانه آنان قرار مى‏گرفتند. امام هادى(ع) نيز با واكنش‏هايى سريع و به هنگام، اين توطئه ی عقيدتى را كشف و خنثى ساخت.

نوشته اند روزى آن حضرت با گروهى از ياران صميمى خود در مسجد مقدس پيامبر اكرم(ص) نشسته بودند. گروهى از صوفيه وارد مسجد النبى(ص) شده و گوشه‏اى از مسجد را برگزيده، دور هم حلقه مى‏زنند و با حالتى ويژه، مشغول تهليل مى‏شوند. امام با ديدن اعمال فريب‏كارانه ی آن ها، به ياران خود فرمود:

به اين جماعت حيله‏گر و دو رو توجهى نكنيد. اينان هم‏نشينان شياطين و ويران كنندگان پايه‏هاى استوار دينند. براى رسيدن به اهداف تن پرورانه و رفاه طلبانه ی خود، چهره‏اى زاهدانه از خود نشان مى‏دهند و براى به دام انداختن مردم ساده دل، شب زنده دارى مى‏كنند. به راستى كه اينان مدتى را به گرسنگى سر مى‏كنند تا براى زين كردن، استرى بيابند. اين ها لا اله الا اللّه نمى‏گويند، مگر اين كه مردم را گول بزنند و كم نمى‏خورند مگر اين كه بتوانند كاسه‏هاى بزرگ خود را پر سازند و دل‏هاى ابلهان را به سوى خود جذب كنند. با مردم از ديدگاه و سليقه ی خود درباره دوستى خدا سخن مى‏گويند و آنان را رفته رفته و نهانى، در چاه گم راهى (كه خود كنده‏اند)مى‏اندازند. همه ی اين وردهاي شان، سماع و كف زدن شان و ذكرهايى كه مى‏خوانند، آوازخوانى است و جز ابلهان و نابخردان، كسى از آنان پيروى نمى‏كند و به سوى آنان گرايش نمى‏يابد. هر كس به ديدار آن ها برود، چه در زمان زندگانى او و چه پس از مرگ او، گويى به زيارت شيطان و همه ی بت پرستان رفته است و هر كس هم به آنان كمك كند، مانند اين است كه به پليدانى چون يزيد و معاويه و ابوسفيان يارى رسانده است.

وقتى سخنان امام به اين جا رسيد، يكى از حاضران با انگيزه‏اى كه امام از آن آگاهى داشت پرسشى مطرح كرد كه سبب ناراحتى ايشان شد. او پرسيد: «آيا اين گفته‏ها در حالى است كه آنان به حقوق شما اقرار داشته باشند؟»

امام با تندى به او نگريست و فرمود:

دست بردار از اين پرسش! بدان كه هر كس به حقوق ما اعتراف داشته باشد، هرگز اين چنين مشمول نفرين و طعن و لعن ما نمى‏شود(آنان كه اين اعمال را انجام مى‏دهند و به حقوق ما نيز اعتراف دارند) پست‏ترين طايفه صوفيانند؛ چرا كه تمامى صوفيان با ما مخالفند و راه شان نيز از ما جداست. آن ها يهوديان و نصرانيان امت اسلامند. همين‏ها هستند كه سعى در خاموش كردن نور الهى دارند، ولى خداوند نورش را بر همگان به طور كامل خواهد تاباند هر چند كه كافران ناخشنود باشند.

واقفيه

واقفيه از ديگر فرقه‏هاى دوران امامت امام هادى(ع) بودند كه امامت على بن موسى الرضا(ع) را نپذيرفته و پس از شهادت پدر گرامى ايشان، امام موسى بن جعفر (ع)، متوقف در ولايت پذيرى ائمه شده و در امامت و رهبرى جامعه، دچار ايستايى شدند. آنان با انكار امامان، پس از امام كاظم(ع) و موضع‏گيرى در مقابل امامان، حتى مردم را از پيروى ايشان منع كردند. امام هادى(ع) نيز براى اثبات جايگاه امامت و پيشوايى خود، با آنان دست به رويارويى فرهنگى زد و آنان را نيز به سان غلات و صوفيان، مشمول لعن و نفرين خود كرد تا آنان را به مردم بشناساند. در اين باره «ابراهيم بن عقبة» در نامه‏اى به امام هادى(ع) مى‏نويسد: «فدايت شوم! من مى‏دانم كه ممطوره (واقفيه) از حق و حقيقت دورى مى‏كنند، آيا اجازه دارم در قنوت نمازهايم آنان را نفرين كنم؟» امام با صراحت تمام پاسخ مثبت داد و اين گونه بر انديشه‏هاى گم راه كننده­ی آنان خط بطلان كشيد. سركردگى اين گروه را «على بن ابى حمزه بطائنى» بر عهده داشت كه از زمان امامت على بن موسى الرضا(ع) از پرداخت ماليات‏هاى اسلامى به امام خوددارى كرده، به نشانه ی مخالفت و رد صلاحيت ايشان، به رفتارهايى از اين قبيل دست مى‏زد. آن ها رويّه ی خود را هم چنان تا عصر امام هادى(ع) ادامه دادند. روزى امام يكى از آنان، به نام «ابوالحسن بصرى» را ديد و چون او را قابل هدايت و بيدارى يافت، به او رو كرد و فقط در يك جمله به او فرمود: «آيا زمان آن نرسيده كه به خود آيى؟ سخن روح فزاى ايشان در وى اثرى ژرف بر جاى نهاد و سبب تغيير رويه و بيدارى او گرديد».

مجسميّه

اين گروه مى‏پنداشتند خداوند جسم است. آنان برداشت‏هايى بسيار سطحى و ابتدايى از دين داشتند و از درك مجرّدات و چيزهايى كه از سيطره ی جسم و ماده خارج است، بسيار ناتوان بودند. از اين رو، همواره بسيارى از حقايق هستى را كه خارج از دايره­ی ماده بود، انكار مى‏كردند يا آن را تا عالم مادّه پايين مى‏كشيدند. كم كم آن ها و انديشه‏هاى بدوى و يكسويه‏شان در بين شيعيان رسوخ كرد و عقايد آنان را نيز تحت تأثير سطحى نگرى و كوته‏بينى خود قرار داد. خبر به امام هادى(ع) رسيد و شيعيان از امام كسب تكليف كردند. «ابراهيم بن همدانى» در نامه‏اى، عقايد منحرف آنان را به عرض امام رساند و از ايشان راهنمايى خواست. او به امام نوشت كه در بين شيعيان و دوست داران اهل‏بيت(ع) افرادى پيدا شده‏اند كه تحت تأثير اين عقايد پوچ قرار گرفته‏اند و مى‏پندارند كه خداوند جسم است. امام در پاسخ او براى روشن شدن پيام مكتب ناب اهل بيت(ع) در اين زمينه نگاشت: «پاك و منزه است آن خدايى كه هيچ حد و مرزى ندارد! هرگز اين گونه توصيف نمى‏شود، هيچ مثل و مانندى ندارد و او شنواى داناست.»

امام هادی علیه السلام -امام هادی -امام علی النقی -نقی -ابن ارضا -امام دهم -هادی-شیعه-انحراف-جریان های انحرافی -هادی امت -سامرا -امام حسن عسکری -شهادت امام هادی -متوکل عباسی - الإمام علي الهادي - ابن إرضاء - الإمام العاشر - قيادة - التنمية المستدامة - قيادة الأمة - سامراء - الامام الحسن العسكري -- استشهاد الإمام الهادي - Imam Ali Alnqy - Nagi - the tenth Imam - Samarra - Imam Hassan Askari

برای دریافت پوستر با کیفیت کلیک کنید

باورمندان به رؤيت(اشاعره)

اشاعره گروهى بودند كه مى‏پنداشتند خداوند را در روز رستاخيز خواهند ديد. حتى آن ها بر اين عقيده بودند كه خداوند با همين چشم مادى قابل ديدن است. شيعيان درباره­ی اين گروه به امام نامه نوشته و توضيح خواستند. امام در پاسخ نوشت:

پايبندى به اين نظريه به هيچ وجه جايز نيست. مگر نه اين است كه بايد بين چشم شما و شى‏ء انعكاسى صورت گيرد كه حامل نور باشد و ديدن صورت پذيرد؟ حال اگر انعكاسى و نورى در ميان نباشد و اين ارتباط برقرار نشود، چگونه امكان ديدن آن شى‏ء وجود دارد؟ در اين نظريه اشتباهى بزرگ وجود دارد زيرا بيننده چيزى را مى‏تواند با چشم خود ببيند كه در جسم بودن، با خود او مساوى باشد و در صورت ديده شدن، هر دو به سان هم (جسم)خواهند بود و لازمه ی آن، جسم دانستن خداست؛ چرا كه علت‏ها با معلول‏هاى خود رابطه‏اى جدايى ناپذير دارند. بدين ترتيب، امام تفكر مخدوش و منحرف اين گروه را نيز باطل اعلام كرد.

شادی روح امام و شهدا صلوات

لینک در رجا نیوز

لینک در مشرق

لینک در فرهنگ نیوز

در ضمن هتاکان به امام هادی حتما به لینک های زیر سر بزنند

++وای بر هتاکین

++ویژه نامه شهادت امام هادی علیه اسلام

  1. ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۶:۴۰ | #1

    وای بر شما هتاکین…
    عنوان مطلب جدیدم است. به مناسبت شهادت امام هادی و بستن دهان یاوه گویان در فیس بوک…
    منتظر دیدگانتان هستم..

  2. ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۹:۴۱ | #2

    جان فدای حضرت هادی

  3. مرضیه ایرانمنش
    ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ در ۲۲:۳۸ | #3

    باید دید از امام مظلوممان چه میدانند که من و شمای بچه شیعه!بیخبریم!و حداقل اماممان را از طریق دشمنانش بشناسیم…وای بر احوالمان اگر امام زمان بیاید و ما همینقدر جاهل باشیم!و
    لعنت خدا بر آنان که چشمان کورشان تاب دیدن نور حق را ندارد!

  4. ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ در ۰۴:۵۹ | #4

    I love karamad.info , bookmarked for future reference

    how to download youtube videos to computer

  5. lion2007
    ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۹:۰۴ | #5

    سلام:نورامامت وولايت با اين مسائل كم رنگ نمي شود ووعده حق است

  6. ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۵:۲۸ | #6

    سلام! خسته نباشید!

    این مطلب خوب شما در سایت تبیین وابسته به انجمن فارغ التحصیلان موسسه اما خمینی (ره) پیوند شد.

    زنده و برازنده ظهور باشید.

  7. ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ در ۰۸:۲۹ | #7

    سلام خسته نباشی

    خوب بود.

  8. ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۸:۳۳ | #8

    سلام.
    اومدم سالروز ولادت جواد ائمه (ع) رو بهت تبريك بگم.

    مباركت باشه

  9. ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۶:۴۱ | #9

    سلام
    با مطلبی تحت عنوان،
    “مختار و فتنه 88”
    منتظر نظراتتون هستم.

  10. ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۱:۲۴ | #10

    با” پرسه در هرزگی و هوسرانی” به روز هستم…
    چشم انتظار حضورت هستم در انسانم آرزوست…..

  11. ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ در ۱۸:۳۰ | #11

    با سلام
    به روزم با گپ و گفتی با خدا
    منتظر شما ونظرات شما هستم با تشکر موفق باشید
    [گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

    [بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود][بدرود]

  12. ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ در ۲۲:۰۸ | #12

    سلام دوست عزیز خدا قوت
    مطالب خوبی داری
    به من هم سر بزن
    اگه با تبادل لینک موافقی خبرم کن
    شهیدچمران:
    خدایا تو مرا عشق کردی که در قلب عشاق بسوزم ،

    تو مرا اشک کردی که در چشم یتیمان بجوشم ،

    تو مرا آه کردی که از سینه ی دردمندان به آسمان صعود کنم.
    منتظرم
    یاعلی

  13. ۲ تیر ۱۳۹۰ در ۲۳:۲۱ | #13

    سلام احمد آقای عزیز
    از موقعی که وبلاگتونو به سایت تبدیل کردید به ما سر نمی زنید
    با مطلب جدید به روزم
    متنظر حضور گرمتون هستم

  14. ۴ تیر ۱۳۹۰ در ۱۸:۴۸ | #14

    فاستقم کما امرت و من تاب معک. امیدوارم خداوند تبارک و تعالی پیروان واقعی ولایت فقیه را بر منادیان کاذب آن پیروز گرداند. خداوند حافظ انقلاب بزرگ اسلامی است. پایدار باشید. به بلاگ حقیر نیز قدم رنجه فرمایید خوشحال می شوم.

  15. ۵ تیر ۱۳۹۰ در ۱۰:۰۵ | #15

    زیر پرچم ولایت مطلقه فقیه با ره بری امام خامنه ای (مدظله) موفق باشید.

    ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּּּּּ ּ ּ ּ ּ \____________________
    ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ \¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ֹֹ\
    ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּּ۞۞,ּּּ ּ ּ ּ\ یا خامنه ای
    ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּּ ּ ּּ۞۞ـּ ּ ּ ּ\__________________̲̲/_̲
    ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    ּ ּ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ\
    ּ ـ۞۞ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ـ۞۞ּ ּ \ּ ּ ּ ۞۞
    ּ ۞۞ـּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ـ۞۞ּּ ּ \ּ ּ ּ ּ۞۞
    ּ ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    ּ ּ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    ֹֹֹֹ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯¯¯¯¯¯¯¯¯\¯¯¯¯¯¯¯¯
    ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ۞ִִ ִ ִ ִ ۞ִ۞ ִִִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ
    التماس دعا
    پیروان ولایت(بسیج دانشجوئی دانشگاه شهیدچمران اهواز)

  16. ۶ تیر ۱۳۹۰ در ۱۷:۲۷ | #16

    سلام احمد اقا حميد فردين دوست هستم اومدم بگم نظرم در مورد سايتوت عوض شد عاليه اگه خواستيد ما رو هم لينك كنيد با اسم يا مهدي ادركني
    يا علي

  17. واحه
    ۲۲ تیر ۱۳۹۰ در ۱۷:۳۳ | #17

    سلام چرا امکان نشر مطالبتون در فیس بوک را نذاشتین؟ در ضمن بازهم با اجازه در پیج امام هادی علیه السلام مطلبتون را میگذارم

  18. ۱ اسفند ۱۳۹۰ در ۲۱:۵۶ | #18

    سلام
    خوشحال میشیم به شبکه ما سری بزنید
    پاتوق اینترنتی محبین اهل بیت hadinet.ir
    گروه امام نقی علیه السلام

  1. ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ در ۰۹:۰۱ | #1